• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
  • اِلأَحَّد ١٩ شوال ١٤٤٥
  • Sunday 28 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 218350 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۲/۸/۲۵ - 21:24
شهروندان همدانی ۵۰ لیتر بیشتر از سرانه استاندارد آب مصرف می‌کنند | بانک اطلاعاتی خیران آب باید تهیه شود
در نخستین جشنواره خیرین آب استان همدان مطرح شد

شهروندان همدانی ۵۰ لیتر بیشتر از سرانه استاندارد آب مصرف می‌کنند | بانک اطلاعاتی خیران آب باید تهیه شود

نخستین جشنواره خیرین آب استان همدان تشکیل شد و مسئولان حاضر در این جشنواره بر موضوعاتی مانند تهیه بانک اطلاعاتی خیران آب تاکید و اعلام کردند که شهروندان همدانی ۵۰ لیتر بیشتر از سرانه استاندارد آب مصرف می‌کنند.

راضیه کرمی، مدیرعامل مجمع خیرین آبرسان استان همدان در نخستین جشنواره خیرین آب استان همدان با اشاره به اهداف مجمع در استان‌های کشور، اظهار کرد: همدان پیشتاز در تشکیل مجمع خیرین آبرسان کشور است و با هدف آبرسانی به مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته در بخش شهری و روستایی تشکیل شده است.

کرمی با تأکید بر اینکه کلیه فعالیت‌های مجمع غیرسیاسی، غیرانتفاعی و غیردولتی است، بیان کرد: عمران و آبادانی با رعایت قوانین، با استفاده از جذب مشارکت‌های مردمی در تامین منابع مالی جهت آبرسانی به مناطق محروم با همکاری شرکت آبفا و تلاش برای ارتقای سلامت آب آشامیدنی مناطق محروم و ساماندهی کمک‌های مردمی و مشارکت خیرین و همچنین کمک به مستمندان و حمایت از اقشار کم‌درآمد جهت خرید انشعاب آب و فاضلاب هدف این مجمع است.

وی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب استان پیش از این نیز از ظرفیت خیرین و نیک‌اندیشان بهره برده است، خاطرنشان کرد: خیرین با اهدای زمین، تامین اعتبار حفر و تجهیز چاه، اجرای خط انتقال و شبکه آب و همچنین خریداری انشعاب جهت روستاهای محروم یاری‌رسان شرکت در امر سقایی بوده‌اند.

مدیرعامل مجمع خیرین آبرسان استان همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر بنیاد علوی و بنیاد نیکوکاری حاج علی‌اکبر ابراهیمی در حال اجرای بخشی از پروژه‌ها در استان هستند، اظهار کرد: با تلاش مجمع خیرین از این بنیاد اعتبارات قابل توجهی گرفته شده است.

این مقام مسئول گفت: در ایران ۹۴ درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی است و ۲ درصد در بخش صنعت و ۴ درصد نیز به مصرف شرب می‌رسد اما در بسیاری از کشورها ۳۰ درصد از آب برای بخش کشاورزی، ۶۰ درصد صنایع و ۱۰ درصد هم برای شرب مصرف می‌شود.


شهروندان همدانی ۵۰ لیتر بیشتر از سرانه استاندارد آب مصرف می‌کنند

فرهاد بختیاری‌فر، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه دیگر نباید انتظار داشته باشیم بارش‌های سیل‌آسا و حتی ۲۵۰ میلی‌متر بارش در سال داشته باشیم، خاطرنشان کرد: استاندارد سرانه مصرف آب به ازای هر نفر در شبانه‌روز ۱۵۰ لیتر است اما این میزان برای هر نفر در همدان حدود ۱۹۷ تا ۲۰۰ لیتر است و این یعنی شهروندان همدانی ۵۰ لیتر اضافه‌ مصرف دارند.

بختیاری‌‌فر با اشاره به اینکه همه ما باید برای اصلاح الگوی مصرف تلاش کنیم، بیان کرد: کشاورزان با تغییر الگوی کشت مناسب و شهروندان نیز با تغییر الگوی مصرف باید از ذخایر آبی محافظت کنیم.

کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی شهرستان بهار

وی با تأکید بر اینکه برای کشور عزیزمان امنیت غذایی از اولویت بالایی برخوردار هست و بر اساس حفظ آن باید برنامه‌ریزی کنیم، تصریح کرد: سفره‌های آب زیرزمینی شهرستان بهار پایین آمده و هر سال پایین‌تر می‌آیند، هشت حلقه چاهی که در گنج‌تپه داشتیم دیگر ۵۰ لیتر در ثانیه هم آب ندارند و حوالی آن‌ها به دشت ممنوعه بحرانی تبدیل شده است، اما با این حال در زمین‌های آن کشت‌های پرآب بر مانند سیب‌زمینی و هندوانه کشت می‌شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: ۶۶ روستای شهرستان بهار عمدتاً در حاشیه دشت قرار دارند و دچار افت آب‌های زیرزمینی هستند و ۱۴ روستا نیز در تابستان سال‌جاری با تانکر آبرسانی می‌شدند.

بختیاری‌فر تاکید کرد: در همدان با تغییرات اقلیمی و کاهش بارش مواجه هستیم پس باید خودمان را برای روزهای سخت‌تر آماده کنیم.

بانک اطلاعاتی خیران آب باید تهیه شود

مهدی خان‌احمدی، معاون مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو با تأکید بر اینکه با آغاز دولت سیزدهم مجمع خیرین آبرسان کشور تشکیل شد و سپس در ۳۱ استان نیز تشکیل شده و آغاز به کار کرده است، گفت: بیش از هزار میلیارد تومان از طریق خیران آبرسانی جمع‌آوری شده که برای ۲ هزار روستا هزینه آبرسانی شده است.

خان‌احمدی با بیان اینکه باید بانک اطلاعاتی خیران آب باید تهیه شود، تاکید کرد: باید تعهداتی که بین خیران و مجمع صورت می‌گیرد حتماً در جایی که تفاهم شده مورد استفاده قرار بگیرد.

وی بیان کرد: سفره‌های آب زیرزمینی اصلاً مناسب نیست و از ۶۰ هزار روستای کشور بیش از ۲۰ هزار روستا دچار تنش آبی هستند و ۵ هزار روستا فاقد آب و زیرساخت‌‌های آبرسانی هستند که لازم است خیران با اهدای زمین، پول و ... کمک کنند.

در این جشنواره پس از اینکه اسامی روستاهایی که برای تأمین آب، نیاز به کمک‌های خیرانه داشتند اعلام شد خسروی از روستای دهنجرد به‌طور نمادین در جهت اهداف مجمع خیرین آبرسان استان همدان مبلغی را برای آغاز کمک دیگر خیران حاضر در مراسم، اهدا کرد.

ارسال دیدگاه شما